Inför tävling

Fick en fråga om jag inte kunde berätta om hur jag fixar hästarna inför tävling, och självklart kan jag göra det! :)
 
 
 På kvällen dagen innan duschar jag alltid dem (om det inte är vinter och jättekallt ute). Schamponerar hela kroppen och gör de riktigt fina! Ett litet tips är att spraya med MASSOR utav pälsglans i svansen när den är blöt, men borsta INTE ur den. Om man låter pälsglanset vara i den blöta svansen orörd under natten är det hur lätt som helst att tova ur den på morgonen och den blir riktigt fin! :) Tar sedan alltid på dem ett täcke över natten för att de inte ska bli dammiga när de rullar sig i boxen/ligger ned eller för att de ska få några bajs/kiss fläckar. Har täcke på sommaren också, svar ja, men det är självklart ett väldigt väldigt tunt täcke. Vårat stall är även isolerat så det blir inte så väldigt varmt heller där för den delen, och hästarna dör inte om de får stå med ett tunt täcke EN natt ;) En liten kom-ihåg: använd INTE pälsglans i manen, ska du knoppa på antingen kvällen eller morgonen därpå kommer flätorna och knopparna bara att gå upp och det blir inte bra ;) jag gjorde det misstaget första gången jag skulle tävla dressyr på Ramona, haha... knopparna var inte vackra om vi säger det som så ;)
 
 
På tävlingsmorgonen går jag ut och fodrar först och sedan brukar jag gå in och äta frukost om vi inte ska åka gry-tidigt. Borstar och ryktar dom, oljar in hovarna, borstar ur allt spån från svansen och knoppar om det ska göras. När allt är klart är det bara finliret kvar innan vi lastar och åker!