Heja Fanni!

Det här med att ta sig tid till bloggningen... Hur som helst så gick det så himla bra på träningen i tisdags. Allt känns så rätt med Fanni och jag blir bara lyckligare för varje dag som jag får dela med henne. En fantastisk liten häst är hon, passar mig perfekt verkligen och jag känner mig så trygg och lugn i min ridning när jag rider henne, precis osm det ska va alltså! 
 
I måndags kom jag åt henne bra när jag trimmade igenom henne lite själv. Vi börjar förstå varandra mycket bättre och hitta hur vi ska kommunicera. Nu börjar hon kunna komma ner i den lägre formen så hon verkligen kommer upp och jobbar över ryggen. 
 
Åter till träningen - det var då minsann en riktigt klurig övning vi fick. Längs med medellinjen hade vi 4 bommar som vi skulle rida över i serpentinbågar. På ena långsidan fanns det en oxer-räcke kombination tre galoppsprång till ett räcke. på den andra en fyrstuds, fem galoppsprång till en oxer. Hoppade båda dessa åt båda hållen. Till det svåra med övningen- serpentinbågarna skulle ridas (i galopp) som i en s-båge över varje bom. dock fick hästen INTE byta galopp över bommen utan efter bommen ksulle vi fortsätta i förvändgalopp några steg (fram till sargen) innan bytet kom. Så himla bra verkligen att träna på detta då man verkligen var tvungen att vara 120% fokuserad i vart enda litet steg. 
Här ser ni hur hon laddar på inför ett byte ;)
 
Detta satte vi sedan ihop med hindrerna och gjorde det till en bana där vi tillexempel först kom på bommarna, sedan på långsidan med kombinationen, sedan tillbaka över bommarna och sedan den andra långsidan med studsen och sen tillbaka på bommarna igen. Det svåra med hela banan blev att man först var så tvungen att samla så himla mycket på bommarna. Var man inte med efter sista bommen att få fram galoppen så blev det super långt på linjerna, av den anledningen att vi hade samlat så himla mycket tidigare över bommarna. Att sedan samla ihop och samla igen efter hinderna på långsidan är inte heller helt lätt. PRECISION och noggrannhet tycker jag sammanfattar denna träning väldigt bra. Var helt slut i huvet efteråt för att man behövt vara så koncentrerad haha. (det ska man dock alltid vara oavsett vad för övning man gör!).
 
 
 
 
Men jag är så nöjd med Fanni! Trodde det skulle gå riktigt dåligt på bommarna haha, men det gick riktigt bra! Hon "kastar" sig gärna fram i speciellt bytena till vänster, men även lite till höger. detta blev mycket bättre efter att vi gjort det några gånger, så kul!! Dessutom var det en perfekt introduktion för henne med förvänd galopp då hon inte kan det och vi håller på och ska börja lära in det. Förvänd galopp är trots allt en av mina bästa övningar, det gör dom verkligen starka, lösgjorda och liksidiga så det är dax för fröken att lära sig det :)