FANTASTISKA BRUNA SPRINGARE

Igår var vi som tidigare nämt iväg och tränade för en ny tränare, Klaas. Så jag tänkte att jag skulle skriva en utvärdering som ni får ta del av. Genom mina år har jag tränat för ganska många olika tränare trots att jag är väldigt ung, så med tanke på det har jag mycket att jämföra med och jag har lite saker eller sätt som jag vill att en tränare ska vara på. 
 
Hur som haver så när jag bara red fram var Speranza glad, positiv och ja, GLAD. Hon är inte den hästen som älskar att jobba (hon tycker bara det är kul att hoppa typ) men under den senaste veckan har det blivit mycket bättre. Och igår verkligen utstrålande hon glädje hela tiden. Hon kändes så himla positiv och redan från start var hon framme för skänkeln. När de andra fick jobba med att få hästarna att lyssna framåt kunde jag för en gångs skull känna mig duktig på den punkten, då jag hade min häst framme för skänkeln!!!  
 
Vi började med att värma upp runt fyrkanten för att se till att hästarna var framme genom mycket tempoväxlingar. Först trav-halt-trav osv sedan galopp - samladgalopp- ökadgalopp- samlad galopp osv. Gick väldigt bra med Spiran och kände att hon var med mig. Sedan skulle vi travhoppa ett hinder som uppvärmning och redan då såg Klaas vårt problem, eller mitt problem är det såklart. Speranza är en häst som hoppar väldigt mycket och som är svår att följa i sprången, då hon hoppar så mycket genom kroppen och oftast högre än vad hon behöver. Och jag har väldigt svårt att följa henne. Det känns som att jag bara flyger fram och tillbaka och överallt och jag har väl egentligen inte vetat HUR jag ska träna för att bättre till detta. 
 
Klaas tog sig verkligen tid och engagemang för att visa och hjälpa så att jag verkligen förstod hur det var jag skulle göra. (STORT PLUS!!!!, en tränare måste enligt mig KUNNA förklara så att man förstår. Det går tillexempel inte bara att säga "rid framåt" om man inte förklarar HUR man ska göra det osv. Här nedan på bilderna kan ni se hur han visar mig hur jag ska göra för att fixa till sitsen, lär mer om det under bilderna)
 
 
 
 
 
Jag fick länga mina stigläder 2(!!!!) hål. Och min första tanke var åh herregud, nu flyger jag. (Vi hade redan från början bestämt att jag inte skulle hoppa så högt med tanke på att jag tävlade dagen innan men hon hoppar så mycket så jag flyger oavsett hur lågt det är haha). MEN det blev så mycket bättre!! Var tvungen att se till att ha trampet i stigbygeln och balansen i hälarna HELA TIDEN. Sedan ska man inte "stå upp i lätt sits". När han sa åt mig att ställa mig upp så reste jag mig självmant så jag kom upp en bit från hästen och något framåtlutande överliv, som jag lärt mig sedan jag var liten. FEL. När man gör så som jag precis förklarade, får du vikten i tårna och du hamnar framför läget i sadeln där du ska sitta. Man ska ju alltid sitta i mitten av sadeln för att ha en jämnvikt och balans på hästen. När du "ställer dig upp" så kommer du i framåtvikt och eftersom man frå balansen på tårna har du inte den balansen du ska ha. Med "lätt sits" ska du endast vinkla höfterna inte ställa dig upp så du kommer ifrån hästen. Man vill ju känna kontakt med sin häst för att få information från hästen för att kunna ha ett samspel. Det är ganska logiskt känner jag nu i efterhand efter att ha fått det förklarat för mig. Men det är svårt att veta när ingen tidigare har berättat eller förklarat hur det är och VARFÖR det är så. (Jag måste alltid veta VARFÖR man gör något, för om det inte finns någon logisk förklaring till varför man gör det, varför gör man då det?).
 
Jag kämpade på med att försöka hålla benen stilla med ett bra tramp i stigbygeln samt att följa med henne i sprången. Eftersom hon hoppar så mycket så är det så svårt, men det gick klart bättre och bättre. FIck jobba på ordentligt när hindrerna sen var uppe på 110 och jag fortfarande hade min långa läder... haha ;) Tillsist fick jag korta lädrerna 1 hål (som då kändes väldigt korta) så skulle jag ha samma tänkt som tidigare. Ett starkt tramp i stigbygeln och bara vinkla höften i språnget, ge plats åt henne att hoppa under mig och ge eftergift. Den ena linjen var ganska hög och fasiken så hon hoppade lille tösen!!! Det blev SÅ mycket bättre språng när jag bara gjorde rätt, gav henne plats att kunna hoppa upp med ryggen istället för att stänga igen för henne och få en "felvänd" språngkurva. 
hopp hopp!
 
 
Jag är verkligen SUPERNÖJD med träningen och längtar redan till nästa gång!! Ska bli roligt att jobba på med det här på hemma plan och se om det blir någon förbättring, vilket jag verkligen hoppas, hehe. Riktigt kul att få hjälp med detaljerna och det som är viktigt och som jag verkligen behöver få hjälp med :) Nöjd med Spirans insats också som var så positivo ch hoppade som bara den. Fina häst, det blir bra det här! <3