Nu händer det grejer folket

WOW, säger jag bara. Vilken häftig känsla vi fick till idag!! 

Bara för att jag varit bortrest betyder inte det att hästarna gått på vila, Speranza var nämligen först några dagar hos Jannica när jag var på Rhodos, och nu senaste veckan var hon Evelina. Passade helt perfekt med att det var träning här för Evelina idag, så jag kunde få hjälp och hon kunde visa vad hon gjort osv. 

Egentligen är det samma jobb som vi gjort med alla mina tidigare hästar, så måste säga att jag är besviken på mig själv att jag inte fixat det här eftersom det är just det här arbetet med hästarna (lösgörande) som jag är bra på. Nåväl, nu jävlar vart de fart på både mig och spiran. 


Fick först börja med att hoppa av och se till att hon lyssnade på mig från backen. Funkar inte det så är det inte särskilt konstigt om det inte funkar från backen. Gick riktigt bra och hon har då aldrig flyttat sig så lätt för mig. 
Sen var det dags att hoppa upp och göra samma arbete uppifrån. Vanligt lösgörande, flytta bakdelen få henne mjuk i sidan och framförallt- se till att hon går FRAM och jobbar med bakbenen. Första skänken jag gav henne gick hon emot direkt och det är aldrig okej, så pang fram och lugn direkt när hon svarar framåt. Hon är ju egentligen en väldigt känslig häst som bara fått göra lite som hon själv vill och blivit väldigt bekväm av sig. Sen föll allt på plats och hon gick så bra. Hon var lätt i munnen gick framåt med lätta steg och det kändes så enkelt! Blev ett lagom kort pass idag, men det behövdes inte mer än så, trots att jag faktiskt för en gångs skull kände att jag aldrig ville sitta av för hon var så fin! ;) Det har såklart hänt tidigare, men hon har inte varit rolig i dressyren/markarbetet tidigare utan det har varit hoppningen som har vägt upp allt, nu däremot är det ändring på det och det känns så skönt!! :D avslutade passet som jag började det, att flytta henne på backen och nu gick det så mycket enklare än i början. Före och efter varje pass framöver ska jag göra detta nu och det tror jag verkligen kommer hjälpa oss mycket! 

Efter passet blev det mycket mys och smörjde in henne med aloe vera och arnika, as always. Tror hon tycker det är lite skönt att ha kommit hem igen faktiskt :) 
(Mamma filmade/fotade lite med kameran men har inte laddat över det än, ska försöka fixa det imorn!)

Ellie var även hon väldigt fin! Dock väldigt seg först, kunde knappt få henne till trav!?! Men sen vart det fart på na och hon blev sig själv igen! Galoppera gjorde vi också första gången idag och fy satan vad kul både hon och jag tyckte att det var!!! 
Finaste finaste pell ❤️