"åsikts inlägg"-tips

En grej som jag funderat en hel del över är, varför nästan alla låter sina hästar vila efter en hård träning/träningshelg/tävling, etc.

 

Själv tycker jag det är helt fel och försöker låta bli att göra det så mycket som möjligt, men ibland blir det ju ändå så, såklart.

 

Efter något av de som jag skrev ovan så SKA man HELST rida hästen dagen efter. man behöver ju inte rida värsta passet eller så, verkligen inte, MEN gå ut och gå med hästen eller skritta ut/rid ut en liten sväng åtminstonde! Det är så mycket bättre om hästen får röra på sig dagen efter tävling, istället för att vila och då "stelna till" lite om ni fattar? Jag tror att många låter sina hästar vila efter tävling/träning för att "det är synd om hästen", "den orkar inte", "den måste vila" fine... du rider oftast inte mer än 1 timme per dag, vilket gör att hästen har kvar 23 timmar på dygnet att vila..

 

Istället för att låta hästarna vila dan efter träning/tävling så skrittar/promenerar jag nästan alltid med mina hästar och låter dem istället vila dagen efter det!, och de dör absolut inte av att skrittas, snarare tvärt om, de mår bättre av det! :))

 

Bara en liten grej som jag tänkt på, och detta är helt och hållet min egna åsikt! :)

 

♥♥♥

#1 - bosse :*

åh tack finaste du! nej de är ingen fara, de fixar sig! SAKNAR DIG BÄSTA! ses snart? :*

#2 - Helena Eriksson

Hade jag haft häst hade jag gjort som du för så gör jag ju med mig själv. Det bästa man kan göra om man har lite träningsvärk är ju att köra ett pass. Då går man igenom musklerna igen och blir mjuk och fin!

Kram Helena